ورود / ثبت نام

اسکنر پت مغزی که به تازگی ساخته شده است می‌تواند دمانس را به صورت زودهنگام تشخیص دهد

دو فیزیکدان ذرات ETH در حال ساخت یک اسکنر مغزی جدید هستند که 10 برابر ارزانتر و بسیار کوچکتر از مدل‌های کنونی است.

دو فیزیکدان ذرات ETH در حال ساخت یک اسکنر مغزی جدید هستند که 10 برابر ارزانتر و بسیار کوچکتر از مدل‌های کنونی است. این پروژه‌ی استثنایی باعث شده که آن‌ها در لیست " 30 فرد برتر کمتر از 30 سال" مجله‌ی فوربس قرار بگیرند. فوربس این لیست را برای شناسایی باهوش‌ترین افراد جوان کارآفرین و یا مخترع در زمینه‌های مختلف منتشر می کند.

آن‌ها کمتر از 30 سال سن داشته و با این حال فعالانه در زمینه‌ی بهبود تشخیص بیماری آلزایمر کار می‌کنند. Max Ahne و Jannis Fischer که به ترتیب 29 و 30 سال سن دارند، در حال توسعه‌ی یک اسکنر مغزی PET هستند که نه تنها ارزان‌تر، بلکه بسیار کوچکتر از نسخه‌هایی فعلی نصب شده است.

اسکنرهای پت می‌توانند شرایط سلامت نورولوژیکی خاصی را 10 تا 20 سال زودتر تشخیص دهند، پیش از آنکه پزشکان بتوانند با ارزیابی نشانه‌های فیزیکی بیماران این کار را انجام دهند. دلیل اینکه امروز اینکار انجام نمی‌شود این است که دستگاه‌های پت بزرگ و گران هستند.

در موسسه‌ی فیزیک ذرات و نجوم ETH زوریخ، آنن و فیشر برای بهبود این شرایط مشغول به کارند. این پروژه توسط پزشکان و محققان دانشگاه و بیمارستانِ دانشگاه زوریخ آغاز شد. نام موقت این اختراع پت مغزی یا BPET است و برای شناساییِ ناهنجاری های نورولوژیکی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این ناهنجاری‌ها شامل تومورهای مغزی، و بیماری‌های سیستم عصبی از جمله amyotrophic lateral sclerosis ، پارکینسون و آلزایمر است که همه‌ی این‌ها می‌توانند عامل زوال عقل باشند.

آنن می‌گوید: این دستگاه مانند صندلی آرایشگاه با یک کلاهک سشوار است! و به دلیل اندازه کوچکش قابلیت حرکت بسیار بیشتری از دستگاه‌های فعلی دارد.

پت مغزی نه تنها ارزان‌تر است، بلکه هزینه‌ی استفاده از آن نیز بسیار کمتر است. هرچه میزان استفاده از آن بیشتر باشد، هزینه ی رادیوداروهای مورد استفاده در آن نیز به نسبت کاهش می یابد. اسکنرهای پت در حال حاضر گران ترین تجهیزات تصویربرداری مورد استفاده در پزشکی مدرن هستند و بسیاری از بیمارستان‌ها توان پرداخت هزینه آن را ندارند. فیشر می‌گوید: ما می‌توانیم با این دستگاه به قشر وسیع‌تری از افراد کمک کنیم.

تا به اینجا پت مغزی تنها روی کاغذ وجود داشت. این دو دانشمند در حال حاضر مشغول تاسیس شرکت جدیدشان، Positrigo ، هستند، در حالی که همزمان بر روی خاتمه‌ی کار ساخت نمونه پروتوتایپ دستگاه، تا سپتامبر 2018 مشغول خواهند بود. مسائل مالی رفع شده است، چرا که آن‌ها برنده ی جایزه‌ی دانشجوی پیشگام دانشگاه زوریخ شده‌اند.

دانشمندان امیدوارند بتوانند دستگاه را تا سال 2021 وارد بازار کنند. آن‌ها ادعا می کنند این هدف " خوشبینانه و در عین حال واقع گرایانه است" . زمان بندی اینجا مهم است، چرا که این سال ، سالی است که بسیاری از شرکت‌های داروسازی قصد دارند داروهای جدیدی برای آلزایمر به بازار عرضه کنند. با ترکیب این دو ( تشخیص زودهنگام و تولید دارو ) می توان پیش از ایجاد هیچ گونه آسیب به مواد مغز، به جنگِ بیماری‌های عامل دمانس یا زوال عقل رفت.

منبع: انستیتو تکنولوژی فدرال زوریخ (ETH zurich)

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری