ورود / ثبت نام

رایانه‌ی جدید مبتنی بر نورونِ شرکت اینتل با مغز پستانداران کوچک برابری می‌کند

با این‌که رایانه‌ها در حال شبیه‌شدن به مغز هستند، اما هنوز در مقایسه با نسخه‌ی طبیعی آن ضعیف‌تر عمل می‌کنند. از ‌این‌رو دانشمندان شروع به طراحی تراشه‌های رایانه‌ای، با استفاده از نورون‌های مصنوعی و سیناپس‌ها کرده‌اند که با روشی مشابه مغز کار می‌کنند.

با این‌که رایانه‌ها در حال شبیه‌شدن به مغز هستند، اما هنوز در مقایسه با نسخه‌ی طبیعی آن ضعیف‌تر عمل می‌کنند. از ‌این‌رو دانشمندان شروع به طراحی تراشه‌های رایانه‌ای، با استفاده از نورون‌های مصنوعی و سیناپس‌ها کرده‌اند که با روشی مشابه مغز کار می‌کنند. اکنون شرکت اینتل از قدرتمندترین سیستم محاسباتی "عصب‌گونه" یا نورومورفیک خود تا به امروز، به نامPohoiki Springs ، رونمایی کرده‌است. جا دادن ۱۰۰ میلیون نورون در این سیستم، آن را در مقام مقایسه با مغز پستانداران کوچک قرار می‌دهد.

تراشه‌های رایانه‌ای معمول در انجام محاسبات عددی با تعداد بسیار زیاد که انجامش برای انسان اشک‌آور است، بسیار عالی هستند، اما در حل مسائلی انتزاعی مانند تشخیص تفاوت بین سگ و گربه، که ما در ‌ظاهر بدون فکر‌کردن می‌توانیم آنها را انجام دهیم، به اندازه‌ی کافی مهارت ندارند.

یادگیری ماشین، نوعی هوش مصنوعی در ‌حال ظهور است که قصد دارد این امر را بهبود ببخشد. با آموزشِ یک سیستم با هزاران یا میلیون‌ها نمونه از آنچه باید بداند، سیستم می‌تواند الگوهایی را بیاموزد و در انجام کاری خاص خبره گردد.

پردازنده‌ی عصب‌گونه Loihi دارای ۱۳۰ هزار نورون مصنوعی و ۱۳۰ میلیون سیناپس است و مانند مغز انسان عمل می‌کند. رایانه های معمولی اطلاعات را در یک محل پردازش می‌کنند و سپس آن را جهت ذخیره‌سازی به محلی دیگر منتقل می‌کنند. اماLoihi - مانند مغز - هر دو عملکرد را در همان نقطه انجام می‌دهد و در زمان و انرژی صرفه جویی می‌کند. به علاوه، این تراشه اتصالات خود را طی زمان باز‌سازی می‌کند و از این طریق بازده را ارتقا می‌بخشد.

اینتل می‌گویدLoihi ، ۱۰۰۰ برابر سریعتر است و ۱۰۰۰۰ هزار برابر بیشتر از پردازنده‌های معمولی کارایی دارد. به‌عنوان مثال، این کار برای شناسایی و طبقه‌بندی انواع بو توسط نوعی بینی الکترونیکی نوین، به تازگی عملی شده‌است.

Pohoiki Springs جدیدترین و پیشرفته‌ترین سیستمی است که از این پردازنده بهره برده و از 768 تراشه Loihi در محفظه‌ای به اندازه پنج سرور استاندارد تشکیل شده است. این مساله تعداد سلول‌های عصبی را به عدد حیرت‌انگیز ۱۰۰ میلیون افزایش می‌دهد و Pohoiki Springs را مقابل مغز پستانداران کوچک قرار می‌دهد، و از همه مهمتر، این سیستم برخلاف سایر سرورهای پرمصرف، مصرف انرژی بسیار کمی دارد.

این سیستم جدید از طریق حافظه‌ي ابری قابل دسترسی خواهد بود و به اعضای انجمن تحقیقات عصب‌گونه اینتل(INRC) این امکان را می‌دهد تا برای حل مسائل خیلی پیچیده‌ از آن استفاده ‌کنند.

مایک دیویس، مدیر INRC می‌گوید:" Pohoiki Springs در سطح توان زیر ۵۰۰ وات کار می‌کند. این سیستم همکاران ما را قادر می‌سازد تا راه را برای تسریع بار کاری که امروزه به‌آرامی روی معماری‌های کامپیوتری معمولی، از جمله سیستم‌های محاسبات با کارایی بالا(HPC) ، اجرا می‌شوند، باز ‌کنند."

اینتل می‌گوید: "Pohoiki Springs را می‌توان در بسیاری از زمینه‌های مختلف محاسباتی، مانند شناسایی مسیرهای بهینه برای مسیرهای رانندگی یا سیستم توزیع و تحویل، به‌حداقل رساندن ریسک در بازده سهام یا برنامه ریزی خطوط هوایی، به‌کار گرفت."

منبع: newatlas.com

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری