ورود / ثبت نام

اینتل در حال توسعه‌ی یک چیپ هوش مصنوعی است که مانند مغز انسان عمل می‌کند

این چیپ (تراشه) نورومورفیک، داده‌ها را مانند مغز پردازش می‌کند، و بر مشکلاتی که نسل اول هوش‌های مصنوعی با آن دست و پنجه نرم می‌کردند، فائق می‌آید.

این چیپ (تراشه) نورومورفیک، داده‌ها را مانند مغز پردازش می‌کند، و بر مشکلاتی که نسل اول هوش‌های مصنوعی با آن دست و پنجه نرم می‌کردند، فائق می‌آید. با این محصول، اینتل در حال گسترش هوش مصنوعی در مکان‌هایی است که همانند سیستم شناختی انسان فعالیت می‌کنند، مانند تفسیر و تطبیق خودکار.

اینتل می‌گوید که نسل بعدی این چیپ‌ها هوش مصنوعی را به مرحله‌ی جدیدی خواهند برد.

مقامات اینتل در یک گزارش بیان کرده‌اند: برای ما فائق آمدن بر این شکنندگی راه حل‌های هوش مصنوعی که بر مبنای شبکه عصبی یادگیری و تداخل عمل می‌کنند، بسیار حیاتی بوده است. این سیستم‌ها به دیدگاه‌های لفظی و قطعی رخدادها وابسته هستند که که محتوا و درک معنایی را در خود ندارند. نسل بعدی هوش مصنوعی باید بتواند شرایط جدیدی را تحمل کرده و با مسائل انتزاعی روبرو شود تا بتواند فعالیت‌های طبیعی انسانی را به طور خودکار به انجام برساند.

اینتل به خودروهای خودکاربه عنوان یک مثال اشاره کرده است؛ جایی که چیپ‌های هوش مصنوعی ضروری خواهند بود. همانطور که از نامشان پیداست، نیمه‌هادی‌هایی که در خودروهای خودکار مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌تواند در طی یک مسیر توسط GPS جهت یابی کرده، و سرعت دستگاه را کنترل کنند. چیپ‌های هوش مصنوعی این خودروها را قادر خواهند ساخت که محیط اطراف خود را شناخته و به آن پاسخ دهند تا از تصادفات، مخصوصا با افراد پیاده، جلوگیری کنند.

اما برای اینکه خودروهای خودکار پیشرفت کنند، باید تجاربی که انسان‌ها در حین رانندگی به دست می‌آورند، به این سیستم‌ها اضافه شود. این تجارب در حین برخورد با شرایط مختلف، مانند روبرویی با یک راننده‌ی عصبانی یا توقف کردن وقتی یک توپ به داخل خیابان میاید، برای انسان‌ها به دست می‌آیند. محققان اینتل می‌گویند: تصمیم گیری در سناریوهای این چنینی به درک و مفهوم محیط برای پیش بینی وقایع آینده، و در نتیجه تصمیم گیری برای انجام یک عکس العمل صحیح، نیاز دارد. وظایف ادراکی و مفهومی نیاز دارند که از ذات نامطمئن و غیر قطعی چنین وظایفی آگاه باشند.

چیپ جدید سرعت پردازش اطلاعات را افزایش داده و زمان را برای بار کاری هوش مصنوعی کاهش می‌دهد.

با توجه به مارکر نیمه‌هادی سانتاکلارا، کالیفرنیا، با این رویکرد جدید در پردازش‌های کامپیوتری، چیپ جدید این شرکت می‌تواند هزاربرابر سریعتر، و ده هزار برابر کارایی بیشتری نسبت به CPU‌های فعلی – که در زمینه هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند- از خود نشان ‌دهد. Pohoiki Beach، از 64 چیپ کوچکتر به نام Loihi تشکیل شده است. هنگامی که این تعداد چیپ لویهی با هم ترکیب می‌شوند، طوری عمل می‌کنند که انگار 8.3 میلیون نورون در حال فعالیت هستند، که بنابر گزارش one report، برابر با عملکرد مغز یک جونده‌ی کوچک است. مغز انسان نزدیک به 100 میلیارد نورون دارد.

اینتل می‌گوید این چیپ جدید می‌تواند در بعضی موارد خاص بسیار مفید باشد. برای مثال در پردازش‌های مورد نیاز برای تشخیص تصویر، وسایل نقلیه خود ران، و ربات‌های خودکار. استفاده از این چیپ برای توسعه دهندگانی که در زمینه‌ی نورومورفیک فعالیت می‌کنند، آزاد است؛ از جمله بیشتر از شصت همکار این شرکت. هدف نهایی تجاری سازی این چیپ در مسیر توسعه‌ی آن می‌باشد.

منبع: interestingengineering.com

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری