ورود / ثبت نام

بیماری آلزایمر چگونه در مغز منتشر می‌شود

آلزایمر یک بیماری تخریبگر مغز است که در سراسر جهان حدود ۴۷ میلیون نفر را گریبانگیر است. ناشی از تشکیل دو پروتئین غیرطبیعی، بتا آمیلوئید و تائو(tau) است.

آلزایمر یک بیماری تخریبگر مغز است که در سراسر جهان حدود ۴۷ میلیون نفر را گریبانگیر است. ناشی از تشکیل دو پروتئین غیرطبیعی، بتا آمیلوئید و تائو(tau) است. تائو از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا باعث زوال نورون‌ها و اتصالات آن‌ها می¬شود و مانع همکاری مناطق مختلف مغز با یکدیگر می¬شود. تائو اغلب در مراکز حافظه مغز، به نام قشر انتورینال و تشکیل هیپوکامپ ظاهر می‌شود. این موارد نشان می¬دهد که سال‌ها پیش از آنکه علائم بیماری بروز پیدا کند، فرد دچار این مشکل شده است.

پخش بین نورونی

یک گروه تحقیقاتی اولین شواهد را در مورد انسان‌ها ارائه داد که در آن اظهار داشتند تائو در بین نورون‌های متصل به آن گسترش می‌یابد. این یافته گام مهمی است، زیرا منع این گسترش در مراحل اولیه ممکن است از بروز علائم بیماری آلزایمر جلوگیری کند یا آن را از بین ببرد. این ایده پیش‌تر پیشنهاد شده بود و توسط مطالعات انجام شده روی موش‌ها قابل تایید بود. شواهد به‌دست آمده از مطالعات روی موش بحث برانگیز بود، به عنوان مثال، مقدار تزریق تائو نسبتا بالا بود، و پیشرفت بیماری که در پی این تزریق رخ می¬داد، بسیار سریع‌تر از آن بود که در انسان اتفاق می¬افتد. محققین دو تکنیک پیشرفته‌‌‌‌‌‌‌ی تصویربرداری مغز PET و fMRI را به کار بردند. برای اولین بار، با اسکن کردن افراد با هر دو روش، توانستند به طور مستقیم ارتباطات مغز را با توزیع غیر طبیعی تائو در انسان زنده مبتلا به بیماری آلزایمر مرتبط کنند.

محققین از تکنیک ریاضی به نام "تجزیه و تحلیل گراف" برای تحلیل ارتباطات مغز استفاده کردند. این تکنیک مغز را به ۵۹۸ ناحیه مساوی تقسیم می‌کرد.

فرضیه پخش بین نورونی پیش‌بینی می‌کند که مناطق مغزی متصل با شدت بیشتری تائو را جذب می‌کنند. این رابطه در هر شبکه‌ی مغزی به صورت جداگانه و همچنین در کل مغز وجود داشت. با بررسی بیماران مبتلا به اختلالات شناختی خفیف تا بیماری آلزایمر، آن‌ها توانستند علل تجمع تاتو را از عواقب آن تشخیص دهند. آن‌ها نشان دادند که افزایش مقادیر تائو در بیماری آلزایمر موجب شده که به طور کلی بین مناطق مختلف مغز کمتر ارتباط برقرار شود و ارتباطات باقی مانده به طور فزاینده¬ای به حالت تصادفی تبدیل شود. به طور کلی، شواهد پخش بین نورونی در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر، مفهوم هیجان انگیز استراتژی‌های جدید درمان را برای جلوگیری از آسیب¬های ناشی از تائو فراهم می¬کند تا از این طریق بتوان از آسیب جدی جلوگیری کرد.

منبع: theconversation.com

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری