ورود / ثبت نام

ایلان ماسک، در حال ساختن میکرو تراشه‌ای است که مغز شما را به تلفن همراهتان متصل کند!

اگر فکر می‌کنید که خواندن ذهن دیگران، تنها یک موضوع جذاب برای فیلم‌های علمی تخیلی است، بهتر است دوباره فکر کنید.

اگر فکر می‌کنید که خواندن ذهن دیگران، تنها یک موضوع جذاب برای فیلم‌های علمی تخیلی است، بهتر است دوباره فکر کنید. ایلان ماسک به تازگی عنوان کرده که پروژ‌ه‌ی جدیدش هوش مصنوعی را متحول خواهد کرد، به طوری که مغز انسان را با فناوری‌های روز مرتبط سازد. Neuralink، استارت آپ رابط مغز-ماشینی که ایلان ماسک به راه انداخته، سال بعد روی انسان‌ها آزمایش خواهد شد تا با فعالیت‌های مغزی شان ترکیب شده و احتمالا توانایی این را داشته باشد که آسیب‌های مغزی را درمان کند.

نورالینک پروژه‌ای بوده که ایلان ماسک آن را بسیار مخفی نگه داشته است و در سال 2017 وجود آن اعلام شد. پیش از اخبار اخیر، اطلاعات کمی در مورد موضوعاتی که این شرکت روی آن‌ها کار می‌کرده است، وجود داشت.

ماسک در اعلامیه‌ی خود گفته است: در نهایت ما می‌توانیم یک واسط مغز-ماشین کامل داشته باشیم. این امر یک اتفاق بسیار مهم در مقیاس تمدن بشری است. حتی در یک سناریو هوش مصنوعی بسیار ساده، ما عقب خواهیم ماند. با داشتن یک رابط مغز-ماشین با پهنای باند زیاد، ما می‌توانیم به مسیرمان ادامه داده و این انتخاب را داشته باشیم که با هوش مصنوعی مرتبط شویم یا خیر.

تیم تحقیقاتی پیشرفت‌های خود را در یک رویداد در سانفرانسیسکو عنوان کرد و از این امر برای استخدام استعدادهایی در زمینه‌ی رباتیک، مهندسی نرم افزار و علوم اعصاب، استفاده کرد. آن‌ها از یک نسخه‌ی ابتدایی یک میکرو تراشه رونمایی کردند که بندهایی به نازکی موی سر داشته، و می‌تواند به وسیله‌ی یک برش بسیار کوچک توسط یک ربات، در مغز کار گذاشته شود. از این تراشه برای درمان آسیب‌های مغزی و بیماری‌هایی که مستقیما عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهند، مانند آلزایمر، استفاده خواهد شد.

این تراشه با استفاده از تعدادی رشته یا سیم‌های بسیار نازک تشکیل شده که حاوی الکترودهایی بوده، و در مکان های خاصی در مغز قرار می‌گیرند تا سیگنال‌های الکتریکی نورون‌ها را دریافت کنند. سپس این تراشه داده‌های به دست آمده را تفسیر کرده و با تکیه بر یک پاد، که در پشت گوش فرد، مانند یک دستگاه شنوایی کمکی قرار می‌گیرد، و داده‌های خود را از طریق این پاد، به وسیله ی بلوتوث به گوشی تلفن همراه، یا هر وسیله‌ی دیگری که در حال اجرای برنامه‌های مورد نیاز است، ارسال می‌کند. با دیدن نسخه‌ی پروتوتایپی که نمایش داده شد، این چیپ 1024 الکترود دارد که در مقایسه با دستگاه‌های پزشکی اخیر، 10 برابر اطلاعات بیشتری دریافت می‌کند.

ماسک امیدوار است که این کاشت‌های الکترونیکی در درجه‌ی اول برای انتقال داده‌ها به یک دستگاه هوشمند، مانند تلفن همراه، و کنترل دستگاه توسط مغز استفاده شده و نهایتا به پیشرفت‌هایی مانند اندام‌های مصنوعی (مانند دست و بازو و ...) بینجامد که با استفاده از چیپ، از مغز فرد فرمان بگیرند.

منبع: forbes.com

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری