ورود / ثبت نام

حجم ماده‌ی خاکستری مغزِ کودکان با تناسب اندام بهتر، بیش‌تر است.

میزان آمادگی جسمانی و تناسب اندام در کودکان ممکن است بر ساختار مغز آن‌ها تاثیر گذار باشد که به نوبه‌ی خود می‌تواند تعیین کننده‌ی دستاورد‌های تحصیلی آن‌ها باشد.

میزان آمادگی جسمانی و تناسب اندام در کودکان ممکن است بر ساختار مغز آن‌ها تاثیر گذار باشد که به نوبه‌ی خود می‌تواند تعیین کننده‌ی دستاورد‌های تحصیلی آن‌ها باشد.

تحقیقات نشان میدهد که نواحی خاصی از مغز نشان دهندهی ارتباط بین سلامتی قلبی تنفسی و چابکی٬ با حجم مادهی خاکستری در کودکان دارای اضافه وزن و کودکان دچار چاقی است.

پژوهش‌گرانی از دانشگاه گرانادا برای اولین بار در تاریخ ثابت کرده‌اند که تناسب جسمانی می‌تواند در ساختار مغز کودکان و در نتیجه کارایی تحصیلی آن‌ها تاثیر گذار باشد.

در واقع پژوهش‌گران اثبات کرده‌اند که تناسب اندام در کودکان (خصوصا توانایی هوازی و مهارت‌های حرکتی) با حجم بیشتر ماده‌ی خاکستری مغز در تعدادی از نواحی کورتیکال و سابکورتیکال٬ نواحی تمپورال و کالکارین کورتکس٬ مرتبط می‌باشد. تمامی این نواحی در اعمال اجرایی و همچنین یادگیری٬ حرکت و پردازش‌های تصویری دارای اهمیت هستند.

در این تحقیق بیش از ۱۰۰ کودک دارای اضافه وزن به طور تصادفی آزموده شدند.

این پژوهش سعی در پاسخ دادن به این سوال دارد که آیا مغز کودکان دارای تناسب اندام بهتر از مغز کودکانی که از تناسب جسمی ضعیف‌تری برخودار هستند٬ متفاوت است؟ و این موضوع چه تاثیری بر کارایی تحصیلی آن‌ها می‌گذارد.

جواب این سوال کوتاه و روشن است: بله٬ تناسب اندام در کودکان به صورت مستقیم با ساختار‌های پر اهمیت مغزی در ارتباط است و این ارتباط خود بر کارایی تحصیلی کودکان تاثیر خواهد گذاشت.

علاوه بر این٬ تحقیقات انجام شده در UGR نشان می‌دهد که مهارت‌های حرکتی با حجم بیشتر ماده‌ی خاکستری در دو ناحیه‌ی مرتبط با پردازش زبان و خواندن٬ ارتباط دارد: یکی جایروس جلویی پایینی و دیگری جایروس تمپورال بالایی. اگرچه قدرت بدنی به خودی خود ارتباط مستقلی با حجم ماده‌ی خاکستری در هیچ یک از نواحی مغزی نشان نداد.

بر اساس نظر مولف اصلی مقاله٬ حجم ماده‌ی خاکستری در نواحی کورتیکال و سابکورتیکال که تحت تاثیر تناسب اندام است٬ به نوبه‌ی خود موجب بهبود کارایی تحصیلی کودکان می‌گردد.

به علاوه٬ تناسب اندام فاکتوری است که می‌توان آن را با استفاده از تمرینات ورزشی و ترکیب کردن تمریناتی که باعث بهبود توانایی هوازی و مهارت‌های حرکتی می‌گردد٬ بهبود بخشید و این رویکردی موثر در ایجاد توسعه‌ی ذهنی و کارایی تحصیلی در کودکان دارای اضافه وزن می‌باشد.

منبع: ساینس دیلی

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری