ورود / ثبت نام

اسکن‌های مغزی و هوش مصنوعی ثابت می‌ کنند که سگ‌ها در تشخیص احساسات انسانی عالی هستند!

در یک مقاله که به تازگی منتشر شده است، نشان داده شده که تنها با تحلیل اسکن مغز سگ‌ها می توان حدس زد یک سگ به چه چیزی نگاه می کند.

در یک مقاله که به تازگی منتشر شده است، نشان داده شده که تنها با تحلیل اسکن مغز سگ‌ها می توان حدس زد یک سگ به چه چیزی نگاه می کند. با استفاده از فناوری fMRI، محققان مغز ۴ سگ از نژاد border collie که آموزش دیده بودند تا روی اسکنر بنشینند و حرکت نکنند را اسکن کردند. با استفاده از چهره‌ی افرادی که برای سگ ‌ها آشنا بود، هر چهار حالتِ شاد، ناراحت، عصبانی و ترس به سگ‌ها نشان داده شد و در همان حال الگوهای مغزی سگ‌ها ثبت شد. تحلیل این الگوها با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین، به محققان اجازه داد که دریابند هر سگی به کدام حالت چهره نگاه می‌کند. قابل تشخیص‌ترین الگوی مغزی، مربوط به دیدن چهره‌های شاد بود، که باعث ایجاد یک فعالیت در ناحیه تمپورال کورتکس مغز می‌شود، این ناحیه معمولا برای پردازش اطلاعات پیچیده‌ی دیداری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکته‌ی جالب توجه این است که این مطالعه یافته‌هایی مشابه با یک مطالعه‌ی دیگر در همین زمینه، ولی بر مبنای انسان، را منعکس می کند که پیش از این منتشر شده بود (در اخبار ماه اسفند بارگذاری شده بر وبسایت آزمایشگاه قابل مشاهده است). در آن مطالعه محققان ژاپنی با استفاده از هوش مصنوعی، توانستند تنها با استفاده از تصاویر اسکن مغزی fMRI داوطلبان، توضیحی در رابطه با تصویری که فرد به آن نگاه می‌کرد، پیدا کنند، بدون اینکه اطلاعاتی درباره‌ی تصویر داشته باشند. اگرچه محققان این آزمایش اخیر، تنها به چند حالت چهره محدود شدند، ولی بازهم سطح درکِ بالایی از احساسات انسانی توسط سگ‌ها را تایید می‌کند. تنها قدم باقی مانده این است که کسی راهی پیشنهاد کند تا بتوان با استفاده از یک سیستم قابل حمل خوانشِ مغز، دریافت که سگ‌ها اطلاعات روزانه‌ی اطرافشان را چگونه تعبیر و تحلیل می‌کنند.

منبع: دیجیتال ترندز

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری