ورود / ثبت نام

سطح آهن خون می‌تواند کلیدی برای کند‌کردن روند پیری باشد

ژن‌های مرتبط با پیری که می‌توانند به توجیه اینکه چرا برخی از افراد با سرعتی متفاوت نسبت به دیگران پیرتر و شکسته‌تر می‌شوند، کمک‌کنند توسط دانشمندان شناسایی شده‌اند.

ژن‌های مرتبط با پیری که می‌توانند به توجیه اینکه چرا برخی از افراد با سرعتی متفاوت نسبت به دیگران پیرتر و شکسته‌تر می‌شوند، کمک‌کنند توسط دانشمندان شناسایی شده‌اند.

این مطالعه‌ی بین المللی با استفاده از داده‌های ژنتیکیِ بیش از یک میلیون نفر نشان می‌دهد که حفظ سطح مناسبِ آهن در خون می‌تواند کلیدی برای افزایش سن و طول عمر با کیفیت‌تر باشد.

محققان می‌گویند این یافته‌ها می‌توانند تولید داروهایی برای کاهش بیماری‌های مرتبط با افزایش سن، افزایش سال‌های تندرستی زندگی و شانس زندگی عاری از بیماری در پیری را افزایش دهند.

دانشمندان دانشگاه ادینبورگ و مؤسسه بیولوژی پیری در ماکس پلانک در آلمان بر سه اقدام مرتبط با پیری بیولوژیک تمرکز کردند - میزان عمر، سال‌های زندگی بدون بیماری (طول عمر سالم) و داشتن عمری بسیار طولانی.

پیری بیولوژیکی - میزان انحطاط بدن ما به مرور زمان - بین افراد متفاوت است و کشنده‌ترین بیماری‌های جهان از جمله بیماری‌های قلبی ، زوال عقل و سرطان‌ها را به همراه دارد.

محققان اطلاعات مربوط به سه مجموعه داده‌ی عمومی را گرد هم آوردند تا بتوانند آنالیزی با جزئیات بی‌سابقه‌ انجام دهند. مجموعه داده‌های مذکور چیزی معادل مطالعه‌ی 1.75 میلیون نفر با طول عمر معمول یا بیش از 60000 فرد با طول عمر بسیار طولانی بود.

این تیم ده ناحیه از ژنوم را که مربوط به میزان عمر، طول عمر سالم و عمر طولانی است ، مشخص کردند. آنها همچنین دریافتند که مجموعه ژن‌های مرتبط با آهن درآنالیز خود به دفعات در¬ هر سه مقیاس پیری مشاهده می‌شود.

محققان این مهم را با استفاده از یک روش آماری - معروف به تصادفی‌سازی مندلی (Mendelian randomisation) - تأیید کردند که نشان می‌دهد ژن‌هایی که در متابولیزه‌کردن آهن در خون نقش دارند، تا حدودی در زندگی طولانی سالم نقش دارند.

آهن خون تحت تأثیر رژیم غذایی قرار دارد و سطح غیر طبیعی بالا یا پایین آن با بیماری‌های وابسته به سن مانند بیماری پارکینسون، بیماری کبد و کاهش توانایی بدن در مقابله با عفونت در سنین بالاتر مرتبط است.

محققان می‌گویند ، طراحی دارویی که می‌تواند تأثیر تغییرات ژنتیکی در متابولیسم آهن را تقلید کند، می‌تواند یک گام آتی برای غلبه بر برخی از اثرات پیری باشد، اما نظر به اینکه کار بیشتری لازم است.

مجموعه داده‌های ناشناسِ مربوط به تغییرات ژنتیکی به طول عمر سالم، میزان عمر و عمر بسیار طولانی، از سرورهای عمومی Zenodo ، Edinburgh DataShare و Longevity Genomics دانلود شده اند.

دکتر پل تیممرز از دانشگاه ادینبورگ گفت: "ما از این یافته‌ها بسیار هیجان‌زده می‌شویم زیرا آنها به شدت نشان می‌دهند که مقادیر بالای آهن در خون سال‌های سالم زندگی ما را کاهش می‌دهد، و کنترل میزان آهن می‌تواند از آسیب‌های مربوط به سن جلوگیری کند. ما حدس می‌زنیم که یافته‌های ما در مورد متابولیسم آهن ممکن است توضیح دهد که چرا مقادیر بسیار زیاد گوشت قرمز غنی از آهن در رژیم غذایی با بیماری‌های وابسته به سن مانند بیماری قلبی، مرتبط بوده است."

دکتر جوریس دیلن از موسسه‌ی زیست‌شناسی پیری در مکس پلانک در آلمان گفت: "هدف نهایی ما کشف چگونگی کنترل پیری و یافتن راه‌هایی برای افزایش سلامتی در دوران پیری است. ما ده ناحیه از ژنوم را کشف‌کردیم که به میزان عمر، طول عمر سالم و عمر طولانی ارتباط دارند، و همه کاندیداهای هیجان‌انگیز برای مطالعات بیشتر هستند."

منبع: نوروساینس نیوز

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری