ورود / ثبت نام

کودکان دو زبانه با افزایش سن، ممکن است ماده‌ی مغزی کمتری از دست بدهند

براساس مطالعه‌ای جدید، کودکان و نوجوانانی که به بیش از یک زبان صحبت می‌کنند ممکن است با ماده‌ی خاکستری بیشتری به بزرگسالی برسند.

براساس مطالعه‌ای جدید، کودکان و نوجوانانی که به بیش از یک زبان صحبت می‌کنند ممکن است با ماده‌ی خاکستری بیشتری به بزرگسالی برسند.

یک تیم بین‌المللی اسکن دقیق مغز کودکان و نوجوانان را بررسی‌کردند و دریافتند که شرکت‌کنندگان دوزبانه دارای برتری‌های بالقوه‌ای در ماده‌ی سفید و خاکستری نسبت به کودکانی با همان محدوده‌ی سنی که فقط به یک زبان صحبت می‌کنند، می‌باشند.

در حالی که قبلاً اثبات شده بود که دوزبانگی بر روی ساختار مغز و عملکرد شناختی در بزرگسالان تأثیر مثبت می‌گذارد، این مقاله جامع‌ترین تجزیه‌و‌تحلیل تاکنون است که نشان می‌دهد صحبت‌کردن به بیش از یک زبان ممکن است تأثیرات مشابه مثبتی بر رشد مغز داشته باشد.

دکتر کریستوس پلیاتسیکاس، رهبر پروژه گفت: "ماده‌ی خاکستری مغز از سنین پایین کاهش می‌یابد، اما مطالعه‌ی ما نشان داد که مناطق اصلی مغز در دوزبانه‌ها در مقایسه با تک‌زبانه‌ها جمع شدگی کمتری نشان می‌دهند. در مطالعات قبلی دیده‌ایم که دوزبانگی تأثیر مثبتی بر ماده‌ی خاکستری و سفید در مغز بزرگسالان دارد، اما این اولین بار است که شاهد اثبات قوی این اثرات در کودکان و نوجوانان نیز هستیم."

دکتر مایکل اولمن، نویسنده‌ی ارشد مقاله گفت: "ممکن است تأثیرات مغزی‌ای که در دوزبانه‌های بزرگسال دیده‌ایم ریشه در کودکی داشته باشند. ما در مطالعات آینده بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت."

ماده‌ی خاکستری بیشتر

اسکن‌های مغزی نشان داد که از دست‌دادن ماده خاکستری که کودکان و نوجوانان در طی رشد تجربه می‌کنند، در دوزبانه‌ها کمتر از کسانی است که فقط به یک زبان صحبت می‌کنند.

ماده‌ی خاکستری به قسمتهایی از مغز گفته می‌شود که سلول‌های مغز در آن یافت می‌شود، مانند اطراف سطح مغز (که قشر یا cortex نامیده می‌شود). ماده سفید به قسمت‌هایی از مغز گفته می‌شود که حاوی اتصالات بین سلول‌های مغزی است و به آنها امکان ارتباط می‌دهد.

این مطالعه نشان داد که دوزبانه‌ها در طی رشد مغز ماده‌ی خاکستری بیشتری را نگه می‌دارند و همچنین باعث افزایش ماده‌ی سفید می‌شوند که این امر باعث ارتباط موثرتر مغز می‌شود. در هر دو مورد، این تأثیرات عمدتا در مناطق مغزی مرتبط با یادگیری و استفاده از زبان مشاهده شد.

دکتر کریستوس پلیاتسیکاس می‌گوید: "این مطالعه به دو دلیل پر اهمیت است. اولین مورد این است که با نگاهی به مغز کودکان و نوجوانان، می‌توان دریافت که دوزبانگی چگونه و چه زمانی بر رشد مغز تأثیر می‌گذارد. دوم، تأثیر دوزبانگی بر روی ماده‌ی خاکستری و سفید ممکن است دارای مزایای گسترده‌ای برای عملکرد زبان و عملکرد شناختی باشد، مانند عملکرد در کارهای مربوط به توجه و کنترل اجرایی، که نشان داده شده است در دو زبانه‌های مسن‌تر افزایش یافته است. به طور کلی، یافته‌ها نشان می‌دهد که دوزبانگی در دوران کودکی ممکن است در مراحل بعدی زندگی فوایدی داشته باشد."

منبع: technologynetworks.com

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری