ورود / ثبت نام

تکنیک جدید، تحولی در تصویربرداری از تمام سلول‌های یک ناحیه‌ از مغز

میکروسکوپ یک ابزار ساده در تحقیقات زیست‌شناسی است. روش‌های میکروسکوپی موجود در حوزه بافت مغزی، تا کنون به تصویربرداری از سلول‌هایی که از پیش علامت‌گذاری شده‌اند، محدود می‌شد.

میکروسکوپ یک ابزار ساده در تحقیقات زیست‌شناسی است. روش‌های میکروسکوپی موجود در حوزه بافت مغزی، تا کنون به تصویربرداری از سلول‌هایی که از پیش علامت‌گذاری شده‌اند، محدود می‌شد. با این حال بخاطر محدودیت‌های تکنیکی، امکان علامت‌گذاری همه سلول‌های یک منطقه به صورت همزمان وجود نداشت. این امر باعث محدودیت مشاهده و در نتیجه درک نحوه‌ی کارکرد سلول‌های مغزی می‌شد، چرا که این سلول‌ها به سلول‌های زیادی متصل هستند و با نظم خاص خود با یکدیگر برهم‌کنش دارند.

به تازگی مطالعه‌ای یک تکنیک جدید به نام SUSHI را معرفی می‌کند که برای بهبود تصویربرداری از سلول‌ها در مغز زنده طراحی شده است.

تکنیک جدید SUSHI (Super-resolution Shadow Imaging) به ما اجازه می‌دهد یک منطقه مغزی که توسط مایعات احاطه شده باشد را به طول کامل علامت گذاری کنیم، در نتیجه دیگر نیاز نیست که سلول‌های مد نظر را یک به یک علامت گذاری کنیم.

با توجه به اینکه این علامت گذاری تاثیر مستقیمی بر سلول ندارد، یک فیلم نگاتیو، مانند دوربین‌های قدیمی عکاسی، به دست می‌آید. بنابراین تصویر نگاتیو شامل اطلاعاتی مشابه با تصویر پوزیتیو می‌باشد، اما با توجه به اینکه این روش علامت گذاری بسیار ساده‌تر است، استفاده از این روش برای بدست آوردن اطلاعات بسیار ساده‌تر از روش‌های دیگر است.

تکنیک SUSHI یک تکنیک انقلابی است، چرا که به ما اجازه می‌دهد تا به صورت همزمان تمام سلول‌های عصبی در یک ناحیه مغزی را تصویر برداری کنیم. در گذشته ما شاهد فضاهای خالی بین سلول‌ها بودیم که در تصاویر میکروسکوپی به وجود می‌آمد، چرا که نمی‌توانستیم همه سلول‌ها را با هم علامت‌گذاری کنیم. این برای ما یک محدودیت بزرگ بود. از این پس، این تکنیک ما را قادر می‌سازد تمام سلول‌ها و اندرکنش‌های یک ناحیه از مغز را در زیر میکروسکوپ ببینیم، و این به ما اجاز می‌دهد که دانش خود در باره‌ی عملکرد مغز در افراد سالم و بیمار را بهبود بخشیم.

منبع: ساینس دیلی

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری