ورود / ثبت نام

.نقشه‌ای از مغز که می‌تواند آن چه می‌خوانید را تشخیص دهد

نقشه‌ای سه بعدی از چگونگی پاسخ مغز به کلمات، می‌تواند راه‌های جدیدی را برای فهم و درمان خوانش پریشی و اختلالات گفتاری فراهم کند.

نقشه‌ای سه بعدی از چگونگی پاسخ مغز به کلمات، می‌تواند راه‌های جدیدی را برای فهم و درمان خوانش پریشی و اختلالات گفتاری فراهم کند.

محققان UC برکلی با استفاده از MRI عملکردی، فعالیت مغز (استفاده از جریان خون به عنوان پروکسی) ۹ داوطلب را درحالی که به داستان‌هایی از یک پادکست قصه گو به نام The Moth Radio Hour که در ۵۰۰ ایستگاه رادیویی سراسر جهان پخش می‌شود، گوش می‌دادند و پس از آن، می‌خواندند، اندازه گیری کردند. محققان داده‌های فعالیت مغز داوطلبان را برای خواندن (یک کلمه در زمان، برای کمک به مجزا کردن داده‌ها) و گوش دادن به صدای ضبط شده‌ی همان متن جمع آوری کردند.

نتایج به یک برنامه کامپیوتری منتقل شد که هزاران کلمه را با توجه به ارتباطشان با یکدیگر از طریق پردازش طبیعی زبان، نقشه برداری می‌کرد. برای مثال طبقه‌ی «اجتماعی» کلماتی مانند "همسر"، "پدر"، و "خواهر" را شامل می‌شود. طبقات مختلف در نواحی مختلف مغز فعالیت ایجاد کردند: کلمات «اجتماعی» در سمت راست، پشت گوش فعالیت ایجاد کردند. همچنین این ناحیه با بیشترین شدت به کلماتی که مردم، رویدادهای دراماتیک و زمان را توصیف می‌کرد، پاسخ داد.

فاطما دنیز، نویسنده ارشد این مقاله بیان کرد فعالیت مغز هنگام خواندن و گوش دادن به داستان‌ها شباهت بسیاری به یکدیگر دارد. تا به امروز تصور می‌شد که تفاوت آشکاری میان این دو وجود دارد. نتایج این پژوهش در مجله Neuroscience منتشر شد.

براساس بیانات دنیز این یافته‌ها با مقایسه نقشه‌های خواندن و گوش دادن افراد مبتلا به خوانش پریشی و افراد گروه کنترل می‌تواند به ایجاد برنامه‌های بالینی کمک کند. وی افزود، درک چگونگی پردازش کلمات، همچنین می‌تواند به ایجاد رمزگشاهای بهتر زبان که به بیماران مبتلا به اختلالات گفتاری کمک می‌کنند، بیانجامد.

منبع: technology review

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری