ورود / ثبت نام

رفتارهای غیر ارادی حاوی اطلاعات مهمی از فرآیند تصمیم‌گیری در مغز است

مطالعات پژوهشی یک طرح تحقیقاتی تحت حمایت ستاد توسعه‌ی علوم و فناوری‌های شناختی نشان می‌دهد که رفتارهای غیر ارادی حاوی اطلاعات مهمی از فرآیند تصمیم گیری در مغز است و...

مطالعات پژوهشی یک طرح تحقیقاتی تحت حمایت ستاد توسعه‌ی علوم و فناوری‌های شناختی نشان می‌دهد که رفتارهای غیر ارادی حاوی اطلاعات مهمی از فرآیند تصمیم گیری در مغز است و از سوی دیگر بیانگر آن است که الگوی زمانی نمایش اطلاعات به خوبی می‌تواند فرایند تصمیم‌گیری انسان را تغییر دهد.

دکتر "رضا ابراهیم پور" رییس دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه شهید رجایی و مجری طرح پژوهشی " دقت، سرعت و قطعیت در فرآیند اخذ تصمیم ادراکی " می‌گوید: شناخت دقیق فرآیند اخذ تصمیم نه تنها مسیر شناخت مغز به عنوان پیچیده‌ترین ماده جهان است، بلکه مهمترین راه شناخت و درمان اختلالات رفتاری نیز خواهد بود.

دکتر ابراهیم پور با اشاره به اینکه در این پژوهش به منظور شناخت بیشتر فرآیند اخذ تصمیم در مغز ابتدا به بررسی عوامل تعیین کننده دقت، سرعت و قطعیت در تصمیمات ادراکی انسان با استفاده از آزمایشات روان فیزیک با محرک‌ها و پارادایم‌های ساده و کنترل شده پرداخته شده است، اضافه کرد: چگونگی باز نمایی آنها در مغز و حرکات غیر ارادی و سریع چشم، بوسیله دستگاه ثبت سیگنال مغزی و دستگاه ثبت حرکات چشم نیز مورد مطالعه قرار گرفت.

یافته‌های بدست آمده نشان می‌دهد دقت، سرعت و قطعیت تصمیم نه تنها در سیگنال‌های مغزی قابل مشاهده است، بلکه در رفتارهای غیر ارادی آزمودنی‌های انسان از جمله قطر مردمک و حرکات سریع چشمی نیز دیده می‌شود؛ به این ترتیب قادر خواهیم بود میزان اعتماد انسان به صحت تصمیم خود، که امری ذهنی و وابسته به تفکر فرد (سابجکتیو) است را از ویژگی‌های چشمی او استخراج کنیم. همچنین نشان داده شده که وجود فاصله زمانی بین اطلاعات ارسالی به آزمودنی برای اخذ تصمیم‌گیری ادراکی باعث تغییر پارامترهای مدل تصمیم‌گیری می‌شود.

برای مشاهده‌ی متن کامل خبر اینجا کلیک کنید.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری