ورود / ثبت نام

ارتباط اسپیندل خواب با عملکرد شناختی

تحقیقات گذشته نشان داده است که اسپیندل‌های خواب بر بازیابی توانایی افراد در یادگیری تأثیرگذار بوده و هر چه تعداد اسپیندل‌های خواب در افراد در حال چرت زدن بیشتر باشد آن‌ها انرژی بیشتری برای انجام یک تکلیف یادگیری خواهند داشت.

تحقیقات گذشته نشان داده است که اسپیندل‌های خواب بر بازیابی توانایی افراد در یادگیری تأثیرگذار بوده و هر چه تعداد اسپیندل‌های خواب در افراد در حال چرت زدن بیشتر باشد آن‌ها انرژی بیشتری برای انجام یک تکلیف یادگیری خواهند داشت. بسیاری از دانشمندان معتقدند که اسپیندل‌های خواب بیانگر انعطاف‌پذیری مغز به ویژه هنگام شکل‌گیری حافظه هستند.

اسپیندل‌های خواب نشان‌دهنده‌ی کیفیت خواب بوده و توسط ریتم‌های بیولوژیکی شبانه‌روزی که خواب انسان را مدیریت می‌کنند مدوله می‌شوند. اکنون این سوال پیش می‌آید که آیا نقش اسپیندل‌های خواب در عملکرد شناختی به سادگی نتیجه رابطه‌ی بین خواب با کیفیت و توانایی‌های شناختی است یا اسپیندل‌های خواب خود نشانگری بیولوژیکی برای توانایی شناختی محسوب می‌گردند.

در پاسخ به این پرسش، پژوهشی توسط Zhuo Fang و همکارانش در دانشگاه western کانادا انجام شد و نتایج آن اخیرا در مجله Cognitive Neuroscience منتشر گردید. آن‌ها از آنالیز واسطه (روشی آماری برای آشکار ساختن فاکتورهای مختلف برای استخراج علت و معلول) استفاده کرده و دریافتند که اسپیندل‌های سریع (16-5/13 هرتز) در ناحیه آهیانه‌ای در هر دو مرحله NREM و Slow Wave به طور مستقیم با توانایی‌ استدلال (مانند ظرفیت شناسایی الگوهای پیچیده و روابط و توانایی استفاده از منطق در حل مسئله‌های جدید) مرتبط هستند. ارتباط بین اسپیندل‌های سریع و توانایی‌ استدلال مستقل از نشانگرهای حفظ خواب و ریتم بیولوژیکی شبانه‌روزی بوده و مؤید این نکته است که اسپیندل‌ها به خودی خود یک مارکر بیولوژیکی از توانایی‌های شناختی بوده و می‌توانند به عنوان دریچه‌ای برای کشف زمینه‌های فیزیولوژیکی و بیولوژیکی شکل‌دهنده‌ی هوش انسان مورد بررسی قرار گیرد.


لینک مقاله :

لینک منبع خبر:

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری