ورود / ثبت نام

ساخت سیستم ۱۶ کاناله ثبت فعالیت‌های همودینامیکی مغز توسط محققان دانشگاه تهران

محققان دانشگاه تهران موفق به طراحی، توسعه و ارزیابی یک سیستم (fNIRS) آزمایشگاهی ۱۶ کاناله در کشور شدند.

محققان دانشگاه تهران موفق به طراحی، توسعه و ارزیابی یک سیستم (fNIRS) آزمایشگاهی ۱۶ کاناله در کشور شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران از آنجا که استخوان جمجمه نسبت به نور مادون قرمز در محدوده طول موج‌های بین ۶۵۰ تا ۸۵۰ نانومتر عبور پذیری دارد، یکی از روش های جدید برای مطالعه نحوه عملکرد مغز تاباندن نور مادون قرمز و ثبت انعکاس آن از بافت مغز است که به این روش طیف نگاری مادون قرمز نزدیک کارکردی (fNIRS) گفته می شود. محققان ایرانی در دانشگاه تهران با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی موفق به ساخت دستگاه طیف نگاری مادون قرمز نزدیک کارکردی ۱۶ کاناله شدند.

به گفته دکتر سید کمال الدین ستاره دان مجری این پروژه، ۵ دستگاه سیستم (fNIRS) با امکان ثبت تا ۴۸ کانال ساخته شد که این دستگاه ها در مراکز آزمایشگاهی و دانشگاهی برای انجام فعالیت های تحقیقاتی نصب شده است. این مراکز در تهران، شیراز، اصفهان، مشهد و تبریز قرار دارند.

بر اساس این گزارش، هنگام فعالیت سلول های عصبی در یک منطقه فعال از کورتکس مغز، به دلیل نیاز به اکسیژن بیشتر در آن سلول ها میزان خون رسانی به آن منطقه بیشتر شده و این موجب ایجاد نوساناتی در شدت نور بازگشتی از آن منطقه می شود. بنابراین می توان محل فعال مغز و شدت فعالیت آن را شناسایی کرد. به دلیل پیچیدگی ساختاری، دستگاه های (fNIRS) گران هستند و به علت تحریم ها تا تاریخ تعریف این طرح پژوهشی هیچ دستگاه (fNIRS) در داخل کشور وجود نداشت. به همین دلیل با هدف طراحی و ساخت یک سیستم (fNIRS) 16 کاناله جهت ثبت فعالیت های همودینامیکی در ناحیه پیشانی مغز پروژه طراحی، توسعه و ارزیابی یک سیستم (fNIRS) آزمایشگاهی ۱۶ کاناله توسط محققان دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران مورد حمایت قرار گرفت.

همچنین در راستای انجام این طرح، سه رساله دکترا، یک پایان نامه کارشناسی ارشد، دو مقاله آی اس تعریف و ۴ سخنرانی علمی در کنفرانس های بین المللی ارائه شد.

منبع: دیده بان علم ایران

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری